Warzywa i owoce pełne są pestycydów, nawozów i innych trujących chemikaliów. Wszyscy to wiemy. Na szczęście coraz większa liczba rolników w Polsce rozpoczyna bio produkcję żywności. Tak tak, to pocieszające… Ale te ceny… I nie tylko ceny. Jeśli chciałybyśmy kupować tylko biologiczną żywność, musiałybyśmy ograniczyć się do zaledwie kilku produktów. Taka okrojona dieta też nie jest zdrowa. Przecież tylko porządne zróżnicowanie daje nam pewność, że dostarczamy sobie i naszym pociechom wszystkie składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Patrzymy w portfel, na nasze możliwości i wybieramy trochę eko a trochę zwykłego jedzenia. Nie ma wyjścia. Ale czym się kierować. Skąd wiadomo, które produkty są mniej pryskane a które bardziej. Jeśli mamy szczęście i mieszkamy niedaleko rynku, albo jeszcze lepiej na wsi, możemy znaleźć osoby, które uprawiają rośliny w bardziej ekologiczny sposób. A co, jeśli robimy zakupy w supermarkecie? Na szczęście są organizacje, które dbają o nas i sprawdzają, których produktów warto unikać, a które można zajadać w dużych ilościach nawet bez certyfikatu. Environmental Working Group (organizacja z USA, ale myślę, że spokojnie możemy trzymać się ich rad również w Europie) stworzyła dwie listy – produkty super czyste i okropnie brudne. Super czyste można kupować nawet bez certyfikatu, i tak nie często się je pryska. Okropnie brudnych warto unikać zawsze i wszędzie, chyba, że mamy dostęp do ich eko odpowiedników.

Czysta piętnastka:

Warzywa i owoce ułożone są od „najczystszych” do „najbrudniejszych”

  1. Kukurydza
  2. Awokado
  3. Ananas
  4. Kapusta
  5. Cebula
  6. Słodki groszek
  7. Papaja
  8. Szparagi
  9. Mango
  10. Bakłażan
  11. Melon miodowy
  12. Kiwi
  13. Melon Kantalupa
  14. Kalafior
  15. Grapefruit

Kukurydza jest szczególnym przypadkiem, bo mimo, że czysta, to jednak jest bardzo „ulepszana”. I tak warto więc kupować kukurydzę EKO. Będziemy mieć pewność, że nie trafimy na GMO.

Brudna dwunastka:

Warzywa i owoce ułożone są od „najbrudniejszych” do „najczystszych”

  1. Truskawki
  2. Szpinak
  3. Nektarynki
  4. Jabłka
  5. Brzoskwinie
  6. Gruszki
  7. Czereśnie
  8. Winogrona
  9. Seler naciowy
  10. Pomidory
  11. Papryka
  12. Ziemniaki

Na pewno wiele osób zdziwił fakt „czystości” kukurydzy. Mnie również. Ale na pewno będę po nią sięgać bez większych obaw. Warzywa z listy brudnej raczej powinno się kupować ekologiczne. Z listy czystej można kupować zwykłe bez obaw:).

strona EWG: https://www.ewg.org/foodnews/index.php

 

Jeśli podobają ci się nasze artykuły i informacje o zdrowym odżywianiu, polub nas na Facebooku. Zapewniamy, że będziesz często dostawała od nas dawkę wiedzy z dziedziny zdrowia, która przyda się każdej pani domu:).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *